Huisartsenpraktijk Landauer
Landauerstraat 200 1445 PX
Purmerend
Spoed Optie 1

Praktijkfolder

Spoed tijdens of buiten kantooruren?

Tel. Landauer: 0299-644011optie 1 is voor spoed tijdens onze openingstijden. Optie 1 is alleen bedoeld voor het aanvragen van hulp in echt spoedeisende situaties.

logo Huisartsenposten Zaanstreek Waterland

Tijdens de avonden, nachten en weekenden is de huisartsenpost bereikbaar voor spoed. Bepaal binnen 1 minuut of u naar de dokter moet op  www.huisartsenposten.nl

Levensbedreigende situatie? Bel 112  (landelijk noodnummer).   


Spreekuur en huisbezoeken?

    Voor het maken van een afspraak kunt u ons elke werkdag bellen van 08.00-10.00 uur, van 10.30-12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur. Tussen 16.00 en 17.00 uur zijn wij uitsluitend bereikbaar voor spoedgevallen. Onze assistentes vragen altijd wat de belangrijkste klacht is en hoeveel tijd u denkt nodig te hebben. Soms blijkt er geen afspraak nodig te zijn en geven ze u zelf advies. Onze doktersassistenten zijn hiervoor opgeleid en alle adviezen worden achteraf ook nog eens door uw eigen huisarts gecontroleerd.

Elke huisarts heeft zijn eigen patiënten en we proberen u zoveel mogelijk bij uw eigen huisarts te plaatsen. Dat betekent dat u niet altijd dezelfde dag terecht kunt voor niet-spoedeisende problemen.

Afspraken via internet

U kunt via de knop Patiëntportaal ook zelf een afspraak maken. Dat kan alleen voor afspraken van 10 minuten. Heeft u meer tijd nodig, bel dan met de assistente.

‘Einde van de dag’  spreekuur

Elke dag is er een kort spreekuur (vanaf 15.30 uur) voor kleine problemen die nog maar heel kort bestaan en die dezelfde dag nog gezien moeten worden. Ook hiervoor dient u een afspraak te maken, de beoordeling of het dezelfde dag moet is echter aan de assistente of de huisarts. Het spreekuur is niet bedoeld voor klachten die al lang bestaan!

Huisbezoeken

Huisbezoeken kunt u aanvragen tussen 8.00 en 12.00 uur. De assistente beoordeelt samen met u  -en vaak na overleg met de huisarts – of een huisbezoek nodig is.

Niet afbellen?

Heeft u een afspraak en belt u niet te voren af, brengen wij u een consult in rekening.

Eigen risico

Uw bezoeken aan de huisartsen, assistentes en praktijkondersteuners zitten altijd in het basispakket en worden vergoed door uw verzekeraar.

Maar laboratoriumonderzoek, röntgenfoto’s, soa tests etc. (eigenlijk alles wat niet in de huisartspraktijk zelf gebeurt) en uw medicijnen vallen altijd onder uw eigen risico. In 2024 is uw eigen risico minimaal 385 euro.

Wij laten ons bij ons advies over onderzoek niet leiden door financiële aspecten. Als onderzoek zinnig is, vragen we dat aan, als het niet zinnig is doen we het niet. We hebben geen overzicht over wat allerlei onderzoeken kosten en kunnen u daar helaas dus geen informatie over geven.

Houd het kort aan de telefoon; vooral ’s morgens proberen heel veel mensen ons te bellen.

Spoed

0299-640911 of 0299-644011, optie 1

Afspraken

  • Voor het maken van afspraken: 0299-644011
  • In verband met overleg, lunch en andere werkzaamheden zijn wij alleen voor spoed bereikbaar tussen 10.00 en 10.30, tussen 12.30 en 13.30 en tussen 16:00 en 17:00.

Uitslagen

  • Uitslagen kunt u het best ’s middags na 14.00 opvragen, dan hebben we de meeste post verwerkt en bovendien blijven dan ’s morgens de lijnen zoveel mogelijk vrij voor het maken van afspraken.

Herhaalrecepten

Telefonisch spreekuur

Elke huisarts heeft telefonisch spreekuur voor kleine vragen, geven van uitslagen etc. Natuurlijk is dat telefonisch spreekuur er alleen op de werkdagen dat de dokter er is. U kunt voor 10 uur vragen of uw dokter u even belt. Wij bellen dan zelf terug. De assistente geeft het tijdstip van bellen (bij benadering) aan u door.


Spreekuur assistentes

In onze grote praktijk werken 7 assistentes en 3 praktijkondersteuners.

De assistentes regelen de afspraken, maar geven u ook advies over veel voorkomende klachten. Ze doen dat onder de verantwoordelijkheid van de huisartsen. De artsen controleren alle adviezen achteraf. Bij het maken van afspraken vragen ze u om de reden van uw verzoek, niet uit nieuwsgierigheid, maar omdat ze dan beter kunnen plannen.

De assistentes hebben ook hun eigen spreekuren (op afspraak).

Spreekuren assistentes
Wratten – omdat er geen effectieve behandeling voor wratten is zijn we opgehouden met aanstippen.
Verstopte oren – eerst telefonisch of aan de balie een afspraak maken. Voor de afspraak 3 dagen druppelen met olie (3-4 x daags)
Uitstrijkjes – meestal op di/wo/do/vr middag (u krijgt een oproep als u een bepaalde leeftijd bereikt hebt) maar u kunt ook een zelftest aanvragen. Deze zelftest is net zo betrouwbaar als een uitstrijkje  meer informatie

 

 

We begrijpen dat het soms lastig is even te moeten wachten op een assistente die vrij is om u aan de balie of telefoon te woord te staan. Maar we begrijpen niet goed dat mensen daar dan heel boos over worden en zich agressief uiten. Dat gedrag vinden wij onacceptabel en u loopt de kans dat we dan niet meer voor u willen zorgen.


Nieuwe patiënten

Nieuwe patiënten (binnen onze wijk!) kunnen zich aanmelden bij de assistentes na telefonisch overleg. Heeft u een afspraak voor de inschrijving, dan is het handig om alvast de formulieren (inschrijfformulier) in te vullen.

We kunnen u pas inschrijven als u een verzekeringsmaatschappij én een verzekeringsnummer opgeeft. Bij het inschrijven dient u zich te legitimeren (dit is een wettelijke eis).


Recepten aanvragen?

Internet

  • U kunt herhaalrecepten aanvragen via het Patiëntportaal
  • Recepten kunnen door de apotheek ook bezorgd worden. U moet dat dan wel even met de assistente afspreken en bij herhaling via het portaal kunt u het ook zelf aangeven.
  • Voor mensen die graag ’s avonds hun medicijnen ophalen kunnen we ook recepten naar de 24-uurs apotheek in het Dijklanderziekenhuis sturen. Laat dat bij herhaalrecepten dan even weten.

Telefoon

  • Herhaalrecepten kunt u ook makkelijk via de receptenlijn aanvragen. Recepten voor 11.00 aangevraagd kunt u de volgende werkdag na 11.00 uur in de apotheek van uw keuze ophalen.
  • Vergeet niet uw telefoonnummer in te spreken, want soms is er iets niet duidelijk en moet de assistente u kunnen bellen.
  • U kunt dag en nacht herhaalrecepten inspreken. De capaciteit van ons systeem is zo groot, dat u nooit meer ‘eruit gegooid’ wordt omdat het ‘bandje’ vol is. Blijft het bandje ‘hangen’ toets dan #.

Merkgeneesmiddelen?

We krijgen veel vragen over merkgeneesmiddelen of de zogenaamd generieke geneesmiddelen. Die laatste zijn echt net zo  goed maar goedkoper, omdat het patent van de farmaceutische industrie op zo’n geneesmiddel verlopen is. De verschillen tussen generieke middelen en merkmiddelen zijn niet groter dan verschillen tussen hetzelfde middel van een merkgeneesmiddel dat op 2 verschillende tijdstippen is geproduceerd.

Wij schrijven altijd de stofnaam voor. De apotheker moet van uw verzekeraar het goedkoopste middel afleveren. Alleen als u daadwerkelijk overgevoelig bent voor een generiek middel mogen we een merkgeneesmiddel voorschrijven. Dat kunnen we alleen nooit aantonen.

Goedkoper is echt zinnig: u betaalt de dure middelen immers ofwel  binnen uw eigen risico ofwel gaat de premie volgend jaar omhoog.

Apotheek

Herhaalrecepten voor 11.00 uur bij ons aangevraagd via de receptenlijn of via het Patiëntportaal  kunt u de volgende werkdag in de apotheek ophalen: www.purmerendse-apotheken.nl

Voor mensen die graag ’s avonds hun medicijnen ophalen kunnen we ook recepten naar de 24-uurs apotheek in het ziekenhuis sturen. Laat dat bij herhaalrecepten dan even weten. De apotheken in Purmerend sturen ons berichten over medicijnen die de specialisten u voorschrijven. We zijn dus zo goed mogelijk op de hoogte van al uw medicijngebruik. Als u uw geneesmiddelen bijvoorbeeld in Amsterdam in ziekenhuizen ophaalt, weten we helaas vaak niet wat u gebruikt.


Diabeteszorg

Onze praktijk werkt samen met zorggroep HZW Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland. Hier werken huisartspraktijken, diëtisten van de Dietheek, het artsenlab (Salt) en internisten samen om de zorg voor patiënten met diabetes type 2 te verbeteren. Nu doen ze dat door protocollen op elkaar af te stemmen en structureel naar elkaar te verwijzen. Diabetespatiënten krijgen jaarlijks een oproep voor een foto van het netvlies. Ze krijgen ook een oproep van de diëtiste om hun voeding nog eens door te spreken.

Onze praktijkondersteuners regelen de driemaandelijkse en de jaarcontrole.

In principe behandelen we alle patiënten met diabetes type 2 zelf.


Bevolkingsonderzoek

Als u een brief krijgt voor het bevolkingsonderzoek op baarmoederhalskanker kunt u een zelftest aanvragen of een afspraak maken met de assistente. Zeg er dan bij dat het om een uitstrijkje gaat.